Nyligen genomförde jag ett nytt betatest med en ny spelgrupp. Det var oerhört spännande att presentera spelet för nya spelare, rutinerade sådana också, så jag hoppades på ny kritik, vilket jag verkligen fick. Jag spelade ett kort scenario, självklart byggt på en kort seriestripp. Mest ville jag hårdtesta systemet så jag gick ganska rakt på sak (vilket var nu i efterhand lite trist för det var denna spelgrupps första möte med den Hyboriska tidsåldern, hoppas de ger den underbara miljön en ny chans). Efter scenariot så satt vi och pratade genom systemet och spelarna mer eller mindre attackerade mig med förslag, funderingar, ris och ros. Jag uppfattade som att de verkligen gillade systemets enkelhet men de hade samtidigt massor med egna förslag på nya regler och förändringar av befinnande. Skitskoj! Jag inspirerade rejält och fick upp ögonen för massor med nytt som jag direkt var tvungen att plantera in i systemet. Detta innebär att Svärd & Trolldom genomgått en ganska stor förändring, något jag kallar för Attributpöl.
Förändring och Attributpöl
Ideén med Attributpölarna väcktes när spelarna diskuterade att samtidigt som många färdigheter var väldigt breda så var några desto smalare. En kombination som kanske inte passar så bra ihop. Snacket gick vidare och jag tog upp iden med att jag egentligen ville se färdigheterna mer som förslag och inspiration än fasta färdigheter. Ändock så sätter man ut färdighetspoäng på just specifika färdigheter, så min teori fungerar inte så bra i praktiken. Snacket gick vidare och en ide började sakta vakna till liv. Varför inte strunta i gamla konventioner och tänka lite nytt?
Vad som har hänt är alltså att jag infört något som heter Attributpöl (arbetsnamn, kan komma att ändras). Detta går ut på följande:
* Precis som vanligt så har du 1T i samtliga Attribut från start (Kroppskraft, Kroppskontroll, Skarpsinne och Perceptionssinne).
* Du får precis som tidigare 3 extra T att fördela på de fyra Attributen. Max 3T i ett enskilt Attribut.
Nu kommer den stora nyheten:
* Istället för att man ska få 7T att fördela på färdigheterna så får man istället 10 Attributspölstärningar. Detta innebär att du placerar 10 tärningar fysiskt under varje Attribut. Max 5T extra per Attribut.
* Under spelmötet så kan man satsa tärningar ur respektive Attribut för att "boosta" sitt tärningsslag för en underliggande färdighet till Attributet. Man väljer själv hur många tärningar man sattsar, de tärningar man använder försvinner. Det är alltså som en resurs man får per spelmöte. Nästa spelomgång har man 10 nya pöltärningar att placera ut.
Exempel: Conan har 3T i Kroppskraft. Han har även lagt 5T under Kroppskraft i tärningspölen, 3T under Kroppskontroll och slutligen 2T under Perceptionssinne. Detta innebär att Conan i sina unga dagar har följande Attribut:
Kroppskraft: 3T
Attributpöl: 5T
Kroppskontroll: 2T
Attributpöl: 3T
Skarpsinne: 1T
Attributpöl: -
Perceptionssinne: 1T
Attributpöl: 2T
Conan är i strid mot några Picter. Han väljer att anfalla och sliter upp sitt svärd och börjar kötta! Eftersom Närstrid går under Kroppskraft så väljer Conan att snabbt nedgöra hundarna och sattsar 2 extra tärningar ur sin Attributpöl (Kroppskraft). Conan får då alltså 5T när han anfaller Picterna under första scenen. När scenen är över så har Conan fällt fienden men plötsligt dyker Pictstammen schaman upp och försöker att kasta en förbannelse över vår hjälte. SL ber Conan att slå ett slag för Vilja, som hamnar under Attributet Perceptionssinne som han har 1T i. Conan känner inte riktigt för att bli förhäxad av schamanen och han sattsar 2 extra tärningar ur Perceptionssinnepölen och ökar sitt tärningsvärde till 3T. Efter scenen har Conan följande värden:
Kroppskraft: 3T
Attributpöl: 3T
Kroppskontroll: 2T
Attributpöl: 3T
Skarpsinne: 1T
Attributpöl: -
Perceptionssinne: 1T
Attributpöl: -
Mer om de nya reglerna
I exemplet ovan så framgick det att man behåller sina satsade pöltärningar resten av scenen, detta stämmer. Det är alltså inte per handling utan per scen. Se reglerna om Momentbrädet och Scenen i inlägget nedan. Dessutom är det så att varje spelare får 5 extra tärningar (4 spelare blir alltså 20 extratärningar) som läggs i en gemensam tärningspöl på bordet. Denna gemensamma resurs får användas av spelare hur de vill och när de vill, men det finns en baksida på myntet. Varje extratärning är också värt 1 erfarenhetspoäng. När spelarna rullar extratärningarna försvinner även den gemensamma erfarenhetspotten. När äventyret är slut så räknar man eventuella kvarvarande extratärningar. Antalet kvarvarande tärningar blir även antalet erfarenhetspoäng varje spelare får för att öka sina Attribut.
Det var kort om de nya reglerna. Jag har även lagt upp det nya formuläret för allmän beskådan om det finns intresse för det: http://www.necrotech.se/s_t/stuff/formular.zip
Ha det bra!
torsdag 24 april 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar