torsdag 17 april 2008

Våren är här...

... och jag är tillbaka. Inte för att jag egentligen varit borta, men jag har haft lite annat för mig. I takt med att Svärd & Trolldom börjat bli mer eller mindre klart så har jag även i min gudomliga perfektion fått för mig att konvertera om mitt Ensamma Vargen rollspel till T6 systemet som jag valde till Svärd & Trolldom. Detta har i sin tur inneburit att jag försökt att sammanföra de båda rollspelen till ett. Alltså ett grundsystem och två olika kampanjvärldar. Detta gick... Hmmm... Sådär bra, rättare sagt så gick det riktigt illa. Ensamma Vargen är en sak, Svärd & Trolldom något annat. Jag orkar inte gå in i detalj, men en fläskgryta smakar inte som en köttgryta gjort på nöt, två grytor två olika smaker, samma sak med Ensamma Vargen och Svärd & Trolldom.

Nu när jag insett detta så kan jag nu återigen fokusera på vad jag egentligen skulle gjort från början, nämligen avsluta arbetet med Svärd & Trolldom. Jag ska kort gå genom hur betafas 2 gick:

Betafas 2
Bortsett från att jag som SL denna kväll var ganska seg och min inspiration till att spelleda inte var direkt på topp så måste jag säga att testet gick bra. Vi testade återigen en massa strider. Systemet fungerar, det fungerar faktiskt väldigt bra, men dock måste jag fortfarande balansera upp lite siffror. Dessutom måste några specialhandlingar skrivas om då det uppstod lite frågetecken kring vissa manövrar, manöverbrädet och handlingarnas kostnad.

Spelarna tyckte att det fanns ett skönt flyt i systemet och möjligheten till improvisation och påhittiga stridsmanövrar är väldigt stor, systemet stödjer berättarformen väldigt bra. Det roliga var att jag som spelledare verkligen försökte att använda mig av Scenreglerna. Scenreglerna fungerar speltekniskt som klassiska stridsrundor, men är i Svärd & Trolldom egentligen ingen fast tidsenhet, utan mer ett händelseförlopp. Scenen ska fungera precis som en scen i en film. När hjältarna möter en skurk och de börjar slåss så gör de det under en scen. Precis så fungerar det i Svärd & Trolldom. Givetvis så kan det vara så att man kanske inte fäller skurken under scenen, men det är här själva kruxet kommer in. Jag har beskrivit scenen typ såhär: När scenen är slut (Alltså när alla hamnat på manövervärde 1 eller o så är scenen slut) men det fortfarande finns kombattanter kvar så måste scenen på något sett förändras. Antagligen så byter spelledaren stridsmiljö (striden på värdshuset övergår nu till en spännande jakt bland slummens gator) eller så dyker det upp nya kombattanter eller slutligen så är striden helt enkelt över, skurken flyr eller så ger han upp. Viktigaste är att det sker en förändring i stridsförloppet och i miljön. Detta försökte jag få med under Betatestet. Spelarna slogs mot några vansinniga Nordlänningar bland några små hyddor i en lite by. När första scenen var slut så var alla fiender döda, då bestämde jag mig för att kasta in lite nya skurkar plus Nordlänningarnas ledare. Ny scen och ny strid. Jag valde nu att dela upp gruppen i två mindre grupper, en som slogs mot ledarens mannar (namnlösa fiender) och en grupp som slogs mot ledaren (namngiven fiende) inne i ett av husen. När scen 2 var avklarad så var alla namnlösa fiender döda men ledaren stod fortfarande upp (något skadad). Här valde jag nu att spela upp scen 3 i en annan miljö. Jag beskrev hur ledaren flydde bland husen, bort från byn in i skogen. Framme vid en bäck så snubblar ledaren i det iskalla vattnet och spelarna kommer ikapp. Ny scen (scen 3) inleds. Ledaren dör. Striden över.

Detta var lite svårt för spelarna att fatta först, det skulle direkt hugga mot ledaren när jag beskrev hur han flydda och de hade lite svårt att acceptera tänket med scenen. Men snart var de inne i det och det flöt på bra.

Det var lite kort om striderna och Scenen.

Framtida arbete
Jag har kommit en bra bit på väg, men fortfarande finns det mycket arbete kvar. Jag måste skriva ett Magikapitel, något jag verkligen avskyr (Hata, hata magi!!!). Sen måste ett kapitel om monster och fiender skrivas och slutligen en kampanjdel. Just kampanjdelen kanske jag eventuellt får hjälp med, men det inget är säkert ännu, men jag återkommer mer om detta när jag själv vet. När allt detta är klart så ska en första korrekturläsning genomföras och sen ska jag låta 2-3 oberoende spelgrupper testa spelet. När allt detta är klart så lägger jag upp eländet på nätet.

Tills dess så kan nu ju alltid roa er med att testa Conan - The Hyborian Adventures Betan som drar igång 1:a Maj. Läs här: http://community.ageofconan.com

MVH
Tomasz

Inga kommentarer: