Innan jag går in på djupet om systemet så vill jag bena av eventuella frågetecken. Fudge har varit en stor inspirationskälla för mig när jag valde att bygga om systemet från grunden. Jag ville dock anpassa systemet till mina tidigare spel. Egentligen är inte spelet baserat på Fudge utan jag har mer valt att titta på systemet och låta lite fria tankar spinna vidare på hur regellösningen och hur jag uppfattar tolkningen av Fudge och då i förhållande till hur jag vill få till en bra lösning på ett snabbt och "berättar" vänligt Sword & Sorceryspel. Förvirrande? Kanske. Egentligen är det jag som kanske startade denna förvirring när ja så lättsamt skrev att systemet baseras på Fudge. Vilket som sagt inte är helt sant.
Nu när det är sagt så vill jag tala om att Svärd och Trolldom v 2.0 har genomgått sitt första spelmöte. 6 stycken spelare deltog [Lite i överkant för mig] och det flöt på fint. Vi hade mycket bra diskussioner kring ett sekundärsystem som ska hjälpa spelledare och spelare att på samma villkor bidra till berättelsen. Mer om det kommer i mitt nästa inlägg. Även förslag på hur För och Nackdelarna kan skapas gemensamt, i spelgruppen. Hur man som spelare kan aktivera varandras nackdelar för att driva storyn vidare. Mycket bra skit kom fram iaf.
Kvällens äventyret var en klassiker. Köpman lurad av tjuv. Hitta tjuv. För honom tillbaka till Köpman. Dock valde jag att presentera Stygien för spelarna och vad jag förstod det som så var det mycket uppskattat. Mycket naket, märkliga tempel, skrämmande gudar och en helt främmande kultur.
Mer konkret fakta kommer någon gång nästa vecka.
söndag 7 februari 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar