torsdag 7 februari 2008

En introduktion till Svärd & Trolldom

Det kan ju vara dags att föklara vad det är jag jobbar på egentligen. Så det är vad dagens inlägg kommer att handla om.

Svärd & Trolldom är ett rollspel som jag jobbat lite lätt på de senaste månaderna. Med lätt menar jag att jag kanske då och då gått och tänkt på spelet. Frågan har dock hela tiden varit hur jag ska lägga upp det rent speltekniskt? Vilka regler ska jag använda mig utav? Ska jag skapa ett eget system, använda mig utav en färdig licens? Jag hade dock några krav. Efter några års D20 spelande så hade jag sen länge bestämt mig för att spelet skulle bli regellätt. Jag ville ha ett system där man kunde ängna mer tid åt själva berättelsen än åt att maximera sin karaktär. Mer tid åt ROLLspel framför rollSPEL bara för att använda sig av ett omodernt utryck.

För ett tag sedan så råkade jag springa på en nyhet om att T6 systemet blivit fritt, en bra nyhet tänkte jag och brydde mig inte mer om det, men så för några veckor sedan kom jag att tänka på att T6 systemet, som jag förövrigt alltid gillat skulle passa Svärd & Trolldom. Ja varför inte? T6 systemet är regellätt, snabbt och framförallt välkänt och omtyckt av många. Så varför bygga ett nytt eget system när jag hade ett bra system som jag kunde använda mig utav. Ja, och så fick det bli. T6 systemet skulle bli spelets regelmotor.

När det valet var gjort var det bara att sätta mig ner och fundera på vilka saker ur systemet jag ville ändra på, vad jag ville ta bort helt och vad jag ville lägga till. Jag upptäckte dock rätt snabbt att T6 systemet faktiskt innehåller allt jag behöver, vad jag behövde göra var att putsa till det lite och få in lite "Hyborisk" känsla i spelet. Största problemet med T6 reglerna, och det framförallt i Star Wars var att antalet T6 man hade i Grundegenskaperna och Färdigheterna sprang snabbt iväg, till slut satt man med ganska många tärningar framför sig och beräkningarna tog allt längre tid, detta var något jag ville undvika, så jag började med att dra ner antalet T6 per Attribut (Grundegenskaper) vilket naturligtvis betyder att antalet T6 man har i Färdigheterna automatiskt blir lägre. För er som redan är insatt i T6 systemets grunder så har jag valt att räkna på följande sätt:

En normal människa har 1T i alla Attribut från start. Man får 3T att sätta ut på på Attributen, som är 4 st (Kroppskraft, Kroppskontroll, Skarpsinne och Perceptionssinne). Man får Max ha 3T i ett Attribut från start. Sen får man 7T att sätta ut på sina färdigheter, det finns 6 färdigheter per Attribut. Ja det är själva grunden... Har har sammaställt en liten enkel tabell här nedan för att ni ska förstå konceptet.

Attributvärde - Tolkning
1T - Normal människa
2T - God talang
3T - Exeptionell

Färdighetsvärde - Tolkning
+1T - Normaltränad
+2T - Erfaren
+3T - Mästare/Hjälte

Till exempel så betyder det att en person med god talang med erfarenhet av svärdsfäktning har 4T i svärd, eller Närstrid som det heter.

Några detaljer kring systemet:
  • Jag har med något som heter Karmapoäng, finns redan i T6 systemets grund. Karmapoäg fungerar både som erfarenhet och som ett verktyg för spelarna på påverka tärningsutfallen. Varje Karmapoäng är värt 1T.
  • Ödespoäng. Fungerar precis som Star Wars Kraftpoäng. Dock har jag lite annorlunda och mer narrativt (berättande) system för att få nya Ödespoäng.
  • Ödestärning, också en regeldetalj som finns i T6 systemets grund. Enkelt fungerar det så att EN tärning man slår alltid måste vara en så kallad ödestärning. Det innebär att den tärningen alltid är obegränsad, vilket innebär att varje gång man slår en 6:a med ödestärningen så ska man lägga till det värdet och slå en ny ödestärning.

Ja, det var lite om systemet. Jag återkommer inom kort om hur utveckligen går och förhoppningsvis med lite mer konkreta smakprov.

4 kommentarer:

Hans E Magnusson sa...

Skoj att det blir ett conan rollspel
en liten undran bara, blir det bara dom regeltekniska du ska skriva eller blir det även en världsbeskrivning
/Hans

Spelledaren sa...

Till en början blir det bara regelmotorn. Tanken är dock att jag ska försöka komplettera med halvhyfsad världsbeskrivning. Problemet är dock att jag inte är så vidare bra på detta. Jag gillar kluddra på regler, men världar blir det aldrig tid över för, inspirationen försvinner. Har du lust att skriva så är du mer än välkommen, hehehe!

Hans E Magnusson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hans E Magnusson sa...

Tänkte bara, du vet om att det görs ett till conan rollspel på svenska nu
http://www.hyborien.nu/rollspel/
Regel mässigt lär det ju skilja en hel del men fluffet runt omkring skulle ni väl kunna sammarbeta med varandra?
Bara en tanke:)