onsdag 13 februari 2008

Strid & Våld

Strid är en fundamental del utav Svärd & Trolldom och därför har det också varit den biten jag först funderade över när jag bestämde mig för att använda T6 systemet. Jag har grunden klar för mig, men har hamnat lite i en återvändsgränd gällande systemets skaderegler. Jag hade tidigt en ide om att skippa allt som har med de traditionella sätten att beskriva skador på, nämligen KP, Hitpoints, Skadepoäng osv. Jag ville ha något annat, något snabbt och framförallt något som INTE satte stopp för spelighet och berättandet. Att hålla nere på det administrativa har varit lite av grundtanken med hela spelet.

T6 systemet har i grunden en bra modell som jag faktiskt i början tänkte använda mig utav, men så kom modellen i konflik med en annan tanke jag hade i starten av planeringen, nämligen att man skulle se fiender som EN motståndare istället för att varje fiende skulle räknas separat. Det skulle framförallt förenkla för SL och dessutom ge större frihet för spelarna, slippa frågor om positioner, vem som står var, vilka fiender är nära, vilka som har avståndsvapen, osv. Allt detta skulle man kunna kringgå om man klumpade ihop fiender.

Så, då uppstår problemet med T6 systemets skadenivåer och tanken med ihopklumpande fiender.

Jag får återkomma när jag har en lösning kring detta.

Jag har dessutom varit tvungen att fixa lite med min dator, vilket inneburit att jag inte haft så mycket tid att skriva på spelet, men det är något jag ska lägga lite mer tid på nu närmaste dagarna.

Inga kommentarer: