onsdag 13 februari 2008

En lösning

Har tänkt lite vidare på det där med skadenivåer och ihopklumpade fiender. Eftersom jag nästan bestämt mig för att använda det hederliga skadenivåsystemet som fanns i SW så har jag varit tvungen att tänka inom dom ramarna när jag tänkt på ett fungerande system när man möter fler än en fiende. För er som inte kommer ihåg SW’s system eller inte för er som inte testat på det så kommer en lite förklaring:

När man får en skada så ska man direkt slå ett slag för Styrka, i Svärd & Trolldom heter egenskapen Kroppskraft. Sen jämför man skadan med sitt slag enligt följande schema:

Kroppskraft överstiger Skadan
- Bedövad
Kommentar: I SW så fick man en modifikation på -1T på alla slag under en SR, men eftersom detta är Hyborias värld där män och kvinnor är hårda som granit och eftersom jag inte kör med Stridsronder så funderar jag på att denna nivå inte har någon effekt på spelarna.

Skadan överstiger Kroppskraft
- Skadad
Kommentar: Nu börjar det hända grejer. Sår uppstår, tänder slås ut, leder stukas och vrids om i smärta osv. Detta gör ont men är inte livshotande. Här väljer jag istället att föra in en modifikation på -1T i resten av scenen.

Skadan överstiger Kroppskraft med x 2
- Kritisk skada
Kommentar: Oj! Nu börjar muskler slitas upp, armar, ben och näsor knäcks, magen punkteras och börjar fyllas med blod, ögon skadas. I SW så var denna nivå Utslagen, men återigen, detta är Hyboria så jag ändrar på det och lägger istället in en modifikation på -2T på detta. Denna modifikation behåller man tills skadan läkt (Vilket ska gå fort i Svärd & Trolldom).

Skadan överstiger Kroppskraft med x 3
- Utslaget
Kommentar: Nu small det till rejält. Nu faller du, hur hård du än är. Pang! Du är ute! Dessutom är ditt liv i fara. Nu ska du slå ett Dödsslag när någon vän kommer till undsättning. Slå ett slag för Färdigheten Fysik (Kroppskraft), slår du 5 eller lägre är du död, tyvärr... Ishtar hade andra planer för dig.

Skadan överstiger Kroppskraft med x 3
- Död
Kommentar: Ja, tyvärr, det kan hända. Får du en så stor skada så kan inget i denna värld rädda dig. Du är död!

Ok, så långt allt väl. Jag kan dessutom lägga upp en liten tanke kring ackumulerande skador. Tanken är följande:

Bedövad: Dessa skador kan man ta hur många som helst under en scen, lite blåmärken klarar man väl av?!
Skadad: 3 Skador av nivån Skadad blir en Kritisk skada.
Kritisk Skada: 2 Kritiska skador blir Utslagen.

Får du ackumulerande skador till nivån Utslagen så ökar Dödsslaget till 10.

Nu till ska detta system överföras till flera fiender. Eftersom fler än en namnlös fiende direkt klumpas ihop till en enhet så är det svårt att ge varje separat enhet en separat skada, det är inte omöjligt men det kräver att spelledaren börjar numrera och anteckna, vilken förstör tanken med systemet. Därför fungerar skador på ihopklumpade fiender på följande sätt:

Bedövad: En fiende dör
Skadad: 2 Fiender dör
Kritisk Skada: 1T Fiender dör
Utslagen: 1T+1 Fiender dör
Dödlig skada: 1T+2 Fiender dör

Ja, det var allt för denna gång. Nu ska eländet provspelas lite innan jag går till nästa fas av skrivandet. Tills dess må Set berika erat liv!

Inga kommentarer: